vrijdag 14 november 2008

mijn afgelopen week

Hallo allemaal,

Hier weer een verhaaltje over mijn afgelopen week. Doordeweeks heb ik eigenlijk weinig bijzonders gedaan mijn dagen zien er dan als volgt uit: overdag wat werken, daarna nog ff chillen, boodschappen doen of iets dergelijks of wassen of huis schoonmaken (tja ook ik moet er nu eindelijk aan geloven) en aan het begin van de avond ga ik wat sporten en daarna eten en later op de avond ga ik meestal nog ff wat schrijven op de laptop of een serie kijken op de laptop. Op dit moment ben ik al aardig verslaafd geraakt aan prison break!!
Via een zaalarts hier heb ik ook wat boeken gekregen die ik op mijn laptop kan zetten zodat ik ook literatuur heb zodat ik wat kan leren als het rustig is op het ziekenhuis. Erg handig.

Het afgelopen weekend ben ik naar Paramaribo geweest en dat was trouwens echt heerlijk. Op vrijdag middag ben ik zo rond 14.00 vertrokken richting Paramaribo. De rest van de groep was al eerder gegaan omdat die wel vrij waren op de vrijdag. Gelukkig zaten Frederiek en Hanneke ook bij me in de taxi ( 2 Nederlandse zaalartsen van het ziekenhuis) want die gingen ook een weekend naar Paramaribo. Gezellig.
Eenmaal aangekomen bij het guesthouse heb ik nog ff wat gekletst met de rest en mijn spullen naar de kamer gebracht en daarna zijn we heerlijk uit eten geweest bij een bekend Hindoestaans restaurant. Het eten was echt heerlijk en ondertussen hadden Anna en ik samen een fles wijn besteld en die ook samen opgedronken. Lichtelijk aanschoten en helemaal verzadigd zijn we toen bij ’t Vat’ op het terras gaan zitten. Na het eten hebben we ons nog even helemaal laten gaan en als toetje een Dame blache besteld. Echt heerlijk!! Ik had ff helemaal een vakantie gevoel.
Daarna compleet verzadigd en helemaal happy terug gegaan naar het guesthouse.
De nacht was niet echt om over naar huis te schrijven, dus dat doe ik dan ook maar niet. :P Uiteindelijk maar vroeg op gestaan om een ochtendduik in het zwembadje te nemen. Het is echt raar als je je realiseert dat het gewoon november is en dat het in Nederland al echt koud begint te worden en wij het hier ’s ochtends om 8 uur al hartstikke warm hebben.
Na het zwemmen hebben we ons gedoucht en daarna hebben we ons verzameld om daarna naar Lottes kamer te gaan en voor haar te gaan zingen. ( Lotte was jarig).
Toen uiteindelijk iedereen aangekleed was en ready om te gaan zijn we richting de Starbucks (soort van) van Paramaribo gegaan om daar te gaan ontbijten. Een grote vanilla latte cappuccino als ontbijt is niet echt een straf. Hmmmmm…
Daarna zijn we de stad in gegaan om te winkelen. Aangezien we niet zo goed wisten wat we voor Lotte moesten halen hebben we met Lotte afgesproken dat we voor haar wat leuks zouden uitzoeken in Paramaribo. Dus voor de grote shopsessie nog eerst op cadeautjes jacht. Gelukkig ging het wel redelijk snel, al kun je hier voor weinig geld veel dingen kopen en dus waren we flink wat cadeautjes verder voordat we ons bedrag zo ongeveer uit hadden gegeven. Daarna was het inmiddels al half 1 en de winkels gingen om 2 uur dicht dus ik heb me ff afgezonderd van de rest en ff alleen wat gewinkeld voor mezelf. Ik had precies in mijn hoofd wat ik nog nodig had en in welke winkels ik wilde en dan werkt het niet om binnen anderhalf uur met z’n vijven te gaan shoppen.
Om 14.00 hadden we afgesproken bij de Mac Donalds, hier ff een kleine lunch gehad en daarna door gegaan richting de Maritraite mall. Dit is een grote shopping mall net buiten het centrum die wel op zaterdagmiddag open is. Hier heb ik ook nog ff lekker geshopt en uiteindelijk ben ik goed geslaagd en heb ik flink wat inkopen gedaan. Gelukkig zijn de kleren hier echt heel erg goedkoop dus ik wordt elke keer weer blij als naar het prijskaartje kijk J. In de mall hadden ze trouwens ook veel Amerikaanse en Nederlandse kleding, maar ook niet echt extreem duur en wel van goede kwaliteit. Ik heb in een Amerikaanse sportwinkel nog leuke allstars sneakers gekocht die ongeveer de helft van de Nederlandse prijs zijn omdat de dollar koers nog steeds heel gunstig staat ten opzichte van de euro. Erg handig dus.
Voordat ik terug ga naar Nederland sowieso nog maar ff wat hardloopschoenen en dergelijke inslaan.
Rond 19.00 terug gegaan naar het guesthouse. Daarna weer lekker uit eten geweest met de hele groep ter ere van Lottes verjaardag. We zijn dit keer naar een heel gaaf Italiaans restaurant geweest die precies aan de waterkant zit. De sfeer en het eten daar waren echt geweldig. Voor het eerst in 5 weken pasta gegeten en geen rijst of bami, dat was ook wel weer een verademing.
Na het eten zijn naar de Starzz gegaan, een discotheek in het uitgaanscentrum van Paramaribo. Hier tot de late uurtjes cocktails gedronken en gedanst.
Op zondag heb ik samen met Anna en Emilie nog ff over de vlooienmarkt gelopen en wat rondgeslenterd door de palmentuin. Daarna lekker geluncht en rond 14.00 met de taxi naar huis gegaan.
Nou zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik echt een heerlijk weekend gehad. Lekker gegeten, gedronken, gedanst en gewinkeld. Wat wil je nog meer!!
Helemaal voldaan kwam ik weer terug in Nickerie. Ben blij dat ik weer hier terug ben, en ik kan weer ff een tijdje zonder alle westerse luxe.
De afgelopen dagen heb ik weer lekker gewerkt, het is gelukkig als wat drukker en ik vind het werk nog steeds hartstikke leuk om te doen.

Voordat ik hierheen ging is me verteld dat ik hier in Suriname met name goed zou leren wat dankbaarheid is, en dat is ook echt waar. Dankbaarheid in vele zinnen van het woord. Ik zie nu pas in hoe goed we het hebben in Nederland en hoe goed het hele Nederlandse zorgstelsel is. Dat alles bij ons goed geregeld is en wat voor luxe we allemaal hebben.
Ook snap ik wat dankbaarheid is als ik patiënten behandel, mensen zijn al zo blij als je überhaupt gewoon eens naar ze luistert en ze wat hele simpele tips geeft. Dit laten ze ook blijken, regelmatig krijg ik wat fruit of een klein cadeautje toegestopt als dank voor de behandeling. Ja mensen hier zijn echt oprecht dankbaar. Dat maakt het werk extra leuk.

Verder heb ik nog weer wat leuke dingen in het verschiet. Ik mag misschien in het weekend van 22 november mee naar Paramaribo. Er is dan een hardloop marathon en ik mag waarschijnlijk mee in het medische team. Ze waren nog op zoek naar een fysiotherapeut.
Vanuit Nickerie ga ik mee met Sergio een jongen ( ik weet niet precies wat ie is) die op de medium care werkt bij ons en misschien gaat hanneke de zaalarts ook nog mee. Het lijkt me in ieder geval vet leuk. Sergio ging nog ff kijken of het allemaal geregeld kon worden voor ons. Dus dat horen jullie volgende week nog. Ik zal verder in het team zitten met fysiotherapeuten en artsen en verplegers uit Paramaribo.
Daarnaast heb ik me ook laten strikken voor een act voor de feestavond van het 50 jarig bestaan van het ziekenhuis. Ik had me aanvankelijk nergens voor ingeschreven totdat Hanneke naar me toe kwam of ik ook niet mee wou dansen in de bollywood buikdans. Gehuld in Sari gaan we dan buikdansen op het toneel. Dat wordt nog wat. Ik ga uiteraard zorgen dat het allemaal vastgelegd gaat worden foto als het zover is.
Ojwa en ik heb ook eindelijk mijn eerste post gehad!!! Bedankt allemaal!! Ik heb mijn kamertje meteen ff flink gepimpt met de nieuwe foto’s. Echt super leuk.
Nou dat was het dan wel echt, verder geen nieuwtjes meer vanuit hier. Al valt er eigenlijk elke keer wel weer genoeg te typen. Als ik alle leuke en bijzondere dingen van het leven hier zou moeten beschrijven dan zou ik nog wel ff bezig zijn. Dus ik hou het hier maar ff bij.

Groetjes Henrieke

1 opmerking:

jeroen imhof zei

hey schoonzussie

Wat een leuke verhalen lezen we hier..helemaal top. je hebt ,t dus lekker naar je zin in Suriname, mooi dat ,t je daar goed gaat.
Hier gaat alles z,n gangetje, beetje verkouden maar dat krijg je met dat koude weer hier .daar heb jij natuurlijk geen last van, he!!! hahahahaha
nou geniet maar mooi van alles daar ,en ga maar lekker onder een grote kokosnootboom liggen om van de zon te genieten..

Groetjes uut Ommen

Jeroen & Jacoliene