dinsdag 17 maart 2009

Een goede afsluiter

Het is nu maandagavond en ik zit heerlijk relaxed op de bank na te genieten van mijn laatste weekend hier alleen in Nickerie. Het einde komt ineens echt heel erg snel in zicht.
Het afgelopen weekend was mijn laatste weekend alleen in Nickerie en vandaag heb ik mijn op een na laatste werkdag gehad. Dinsdag nog 1 dag werken en dan woensdagochtend vroeg in de taxi richting Paramaribo om ’s middags Matthijs op te halen van Zanderij.
Vanavond op het de fiets toen we terug kwamen van het hardlopen had ik het er nog over met Hanneke hoe snel een half jaar hier voorbij is gegaan.
Ik krijg nu toch wel een beetje een dubbel gevoel, aan de ene kant ben ik super blij dat ik over 2 dagen Matthijs eindelijk weer kan zien en dat ik daarna weer terug mag naar Nederland om iedereen weer te zien. Aan de andere kant ga ik het leventje hier waarschijnlijk ook wel erg missen. Het heerlijke klimaatje, vriendelijke mensen en alle vrije tijd hier. Meestal om 15.00 of nog eerder vrij en nooit stress.
Nou ja, vandaag had ik toch voor het eerst in maanden een beetje stress, haha. Ik moest nog een aantal overdrachten typen, voor mijn opvolger, had nog wat andere dingen te regelen en ik had een behoorlijke volle agenda omdat ik de meeste patiënten deze week nog een keer wou behandelen. Ik heb ff alles in een versnellinkje hoger gedaan, de pauze een keer doorgewerkt en uiteindelijk was ik iets na 3en nog steeds klaar met werken en had ik de meeste dingen gedaan. Ik ben bang dat dat in Holland toch wel ff andere koek gaat worden. Al lijkt het me ook wel weer lekker om weer hard te werken, ik merk nog steeds dat ik soms geïrriteerd ben door de traagheid en inefficiëntie van de mensen hier. Ik ben en blijf toch echt een Hollander.
Zo en nu ff over wat anders ik zal jullie vertellen over mijn afgelopen week.
Op dinsdagavond de avond voor Paqua ben ik samen met Hanneke, Atty, Doerga en kids naar de verbranding geweest. De avond voor de feestdag is er een soort paasvuur. Het was niet echt heel bijzonder, lang wachten en toen het ding uiteindelijk aan ging viel het wat tegen en was vuur zo uitgebrand. We zijn daarna snel naar huis gegaan omdat iedereen al aardig dronken begon te worden en Hanneke om 22.00 dienst had op het ziekenhuis. Achteraf erg verstandig, want daarna zijn er maar liefst 7 aanrijdingen geweest, waarbij er 2 doden zijn gevallen en veel gewonden. Hindoestaanse mannen en alcohol is gewoon een grote ellende.

Het Paqua feest de dag erna was wel echt leuk. ’s Ochtends ben ik eerst op tijd gaan hardlopen met Anna, zodat we daarna de rest van de dag lekker konden feesten. Na het hardlopen heb ik ff wat gerelaxt en wat rondgehangen mijn huisje. Tegen 14.00 werd ik opgehaald door Anna en zijn we samen naar een Hindoestaans gezin gegaan die zij goed kende. Ze zei dat het hele lieve mensen waren en daar was echt niks aan gelogen. Met recht durf ik te zeggen dat we bij de leukste en meest gastvrije familie van Nickerie waren. Meteen bij aankomst kregen we al Roti te eten en daarna nog allerlei zelfgemaakte Hindoestaanse hapjes. Alles vegetarisch zoals Hindoestanen doen op feestdagen. Nadat we het eten op hadden gingen de kinderen van het gezin ons inkleuren met verf. Gezien paqua het feest van de kleur is en iedereen elkaar onder smeert met verf en poeder en parfum, moesten wij dit alles ook ondergaan.
Na een flink gesmeer waren we allebei onherkenbaar en helemaal in stijl. Wij hebben daarna die meiden en jongen ook ff wat bijkleurd. Super grappig. Na een poosje kwam de hele familie langs en ging iedereen elkaar onder gooien met poeder en verf, en daarna gingen ze allemaal samen feesten en eten.
Na een tijdje zijn we even naar de Zeedijk gelopen. Hier schijnt alles te gebeuren en komen alle mensen samen. We waren van te voren al gewaarschuwd voor vervelende dronken Hindoestaanse mannen en gelukkig viel het nog redelijk mee. Ik heb met een grote boog om alle mannen heen gelopen en met niemand oogcontact gemaakt en heb het er veilig vanaf gebracht. Anna had wat minder geluk en werd zomaar vastgepakt en gezoend door een wildvreemde dronken Hindoestaanse man.
Al met al viel het me nog mee, na alle wilde verhalen en na het bloedbad van de avond ervoor. Al scheelde het dat we samen met een Hindoestaanse familie daar liepen die goed op ons pasten.
Na een klein rondje op de Zeedijk hadden we het daar allemaal wel gezien en zijn we terug gegaan naar het huis van die familie. Daar hebben we met een hele groep nog veel gekletst en gedanst. Erg gezellig. We hebben ons daarna op tijd naar huis laten brengen, aangezien de chauffeur ook alweer flink aan de whisky zat. Een wereld van verschil met Nederland.
Op donderdag en vrijdag heb ik gewoon rustig gewerkt en vrijdagavond ben ik na het hardlopen met Anna en Marcha heerlijk relaxed film wezen kijken. Echt een heerlijk begin van een top weekend.
Op zaterdag was ik op tijd wakker en heb ik rustig ontbeten en toen lekker het dorp in gegaan om te winkelen. Na een tijdje heb ik met Hanneke afgesproken en zijn we samen lekker gaan winkelen in Nickerie. Op de valreep heb ik nog een leuke kledingwinkel ontdekt met goedkope Nederlandse kleding. Ideaal dus. Helemaal happy met onze aankopen zijn we daarna lekker samen gaan lunchen en hebben we de rest van de middag wat gekletst in mijn huisje. Anna kwam ook nog ff op de koffie, dus koffieclubje was compleet. ’s Avonds zijn we eerst wezen hardlopen en daarna hadden Hanneke en ik afgesproken om uit eten te gaan met een zuster uit het ziekenhuis en haar vriend. Ook erg gezellig. Na het eten wilden hun al vroeg naar bed en zijn Hanneke en ik nog langs een terrasje gegaan en hebben we gepoold en spelletjes gespeeld. Vet grappig. Daarna op tijd naar bed gegaan, wat op zondag moesten we er alweer vroeg uit om Pom te koken bij Atty.
Atty had ons beloofd dat ze ons zou leren om Surinaamse Pom te koken. We hebben het al vroeg gemaakt omdat het 2 uur in over moest. Tegen 11.00 stond de Pom in de oven en ben ik ondertussen naar de Pedicure gegaan om mijn nageltjes te laten vertroetelen. 2 uur later waren mijn nagels mooi gedaan en kon ik mooi aanschuiven aan tafel voor de Pom. Wat wil je nog meer.
De rest van de middag hebben we lekker rustig aan gedaan en uitgebuikt en ’s avonds hebben Hanneke en ik nog hardgelopen. Sinds een week train ik weer serieus op schema’s en het gaat echt super, dus dat is wel een heerlijk gevoel.
’s Avonds heb ik een avondje voor mezelf genomen en ben ik lekker wezen internetten en lezen en op tijd naar bed.
Al met al was het echt een van de beste en meest relaxte weekend ooit hier in Nickerie.
Met recht dus een mooie afsluiter van mijn werktijd hier, morgen nog 1 dag werken en dan is het tijd voor een heerlijke vakantie met Matthijs.

Geen opmerkingen: