dinsdag 23 december 2008

gevlogen over nickerie

Hallo allemaal,

Het afgelopen weekend had ik geen trips of andere dingen gepland, maar gewoon een rustig weekendje in Nickerie. Wel weer veel leuke dingen gedaan, dus hier komt het verslag:
Op vrijdagmiddag heb ik mezelf eerst een laten verwennen door een schoonmaakster te laten komen om mijn huis een grondige kerstbeurt te laten geven. De schoonmaakster van het ziekenhuis wou wel graag wat bij verdienen en vroeg elke keer of ik geen schoonmaakster nodig had en dus heb ik met haar afgesproken dat ze voor de kerst een keer mocht komen om mijn huis grondig schoon te maken. Vrijdagmiddag was het dus zo ver.
Aan het einde van de middag was mijn huisje helemaal schoon, mijn bed opgemaakt en waren we allebei happy. Voor nog geen 10 euro (en dan heb ik haar nog heel ruim uitbetaald) is mijn hele huis schoongemaakt.
’s Avonds heb ik nog even met Hanneke en Doerga een terrasje gepakt.
Op zaterdagochtend zou ik met Anna en Hanneke gaan hardlopen, maar toen ik wakker werd hoorde ik al dat het keihard regende. Ik wou wel dolgraag hardlopen dus ik heb me gewoon aangekleed en toen kwam het eerste telefoontje al, Hanneke ging niet mee, daarna belde Anna, die ging ook niet mee. Uiteindelijk maar alleen gaan lopen. En tijdens het hardlopen op de zeedijk zag ik dat Ryan een jongen uit het dorp weer aan het vliegen was. Ryan zaait met een landbouwvliegtuig rijst in alle rijstvelden hier. Ik zat te twijfelen om naar de luchthaven toe te lopen en te vragen of ik mee mocht, maar heb er uiteindelijk toch maar vanaf gezien.
’s Middags ben ik samen met Anna en Maureen (Hindoestaans meisje die ik via Geesje heb leren kennen) naar een Hindoestaanse bruiloft geweest. Het was wel weer leuk om mee te maken, maar het was identiek aan de vorige bruiloft. Blijkbaar zijn alle Hindoestaanse bruiloften precies hetzelfde, de hele opstelling was hetzelfde, het eten was precies hetzelfde en uiteraard de huwelijksplechtigheid ook, alleen waren er 2 andere mensen die trouwden. Het was nog steeds wel grappig om mee te maken, maar toch een stuk minder bijzonder als de eerste keer.
’S Avond ben ik samen met Anna nog even naar het pool café gegaan, want we zouden daar met onze salsagroep afspreken. Het was echt erg gezellig en toevallig of niet zag ik daar weer Ryan. De jongen van het vliegtuigje. Dit keer wel alle moed bij elkaar gezameld en heb hem gevraagd of ik mee kon om een keertje te vliegen. Hij vertelde me dat hij op zondagochtend nog een paar kleine vluchtjes had, maar dat het eigenlijk niet toegestaan was dat ik mee ging. Het vliegtuig is namelijk een 1 zitter en hij heeft niet het vliegbrevet om iemand mee te nemen. Na wat slijmen ( ik wist dat hij wel eens vaker vrienden mee had genomen) ging hij toch overstag en mocht ik mee. Woehoe, mijn avond kon niet meer stuk!!!
Op zondagochtend om 08.00 was het dan zo ver en stond ik op de luchthaven. Het was wel grappig om te zien hoe ze eerst het hele vliegthuis volstoppen met allemaal zakken rijst.
Daarna was het tijd om aan boort te gaan, achter de stoel van Ryan was nog een kleine loze ruimte en daar mocht ik dus zitten. Het was ff lastig instappen, maar toen ik eenmaal geïnstalleerd was zat ik prima. Ik had nog aan een ander man daar gevraagd of het handig was mijn fototoestel mee te nemen. Hij zei me dat het niet handig was en dat ik waarschijnlijk weinig zou kunnen fotograferen omdat de ruitjes behoorlijk vies en donker waren. Ik heb hem toen mijn fototoestel gegeven en gevraagd of hij foto’s van mij wilde maken.
Helaas was dat niet zo slim, want tijdens het vliegen had ik perfect uitzicht en kon ik heel erg mooi over de schouder van Ryan naar buiten kijken. Eerst zijn we een paar keer over een aantal rijstvelden gevlogen om rijst te strooien, daarna zijn we nog een rondje over Nieuw Nickerie gevlogen. Echt super gaaf. Het weer was echt prachtig dus ik had echt een geweldig uitzicht over Nieuw Nickerie en over het omliggende landschap. Echt super gaaf. Een beetje jammer van de foto’s maar het was wel een super gave vlucht.
Tegen 12 uur had ik die middag nog met de Chirurg, de Gynaecoloog en met Hanneke afgesproken om naar een Javaanse warung net buiten het dorp te gaan om daar saotosoep te eten. (een soort van kippensoep, maar dan wel veel lekkerder). Het eten was echt super lekker den super goedkoop. ( €1,25 voor een groot bord soep met rijst.)
Het is hier in Suriname voor mij sowieso goedkoper om naar een restaurantje te gaan eten dan zelf in de supermarkt boodschappen te doen en eten te gaan kopen. Dus ik kook hier eigenlijk bijna niet.
Op zondagavond ben ik naar de kerst zangdienst in de schouwburg hier in het dorp gegaan. Het leek me wel leuk om toch een beetje in de kerststemming te komen.
Meteen bij aankomst was ik al erg verrast, van de buitenkant ziet de schouwburg er echt super lelijk uit, maar van binnen was het echt super mooi.
De zangdienst was ook erg leuk, allemaal groepen van kinderen en gospelkoren gingen zingen en samen werden er ook veel kerstliedjes gezongen. Tussendoor werd het kerstverhaal verteld en aan het einde gingen de lichten uit en kon iedereen zijn kaarsje aansteken en zongen we stille nacht in het Engels, Nederlands, Sranan, Javaans en Hindoestaans. Echt super leuk en voor het eerst had ik echt het gevoel dat de kerst eraan komt.

Over kerst gesproken, aanstaande woensdag ga ik richting Paramaribo. Vanuit daar ga ik van donderdag tot zondag op trip naar Botopasie. Op maandag ik dan weer terug naar Nickerie om nog 2 dagen te werken en met oud en nieuw ga ik weer richting Paramaribo om daar Oud en Nieuw te vieren. Drukke en leuke vooruitzichten dus.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het was en vanuit Suriname wil ik iedereen een hele fijne kerst en een goed 2009 wensen, oftewel;

wan switi krisneti Nanga wan boen njoenjari!!!


Groetjes Henrieke

Geen opmerkingen: