dinsdag 21 oktober 2008

blanche marie

Blanche Marie,

Afgelopen weekend ben ik op excursie geweest naar Blanche Marie. De Blanche Marie is de grootste en mooiste waterval van Suriname. Ik ben hier heen geweest met nog 9 andere Nederlanders. De meesten lopen stage in Nieuw Nickerie.
Onze trip begon op vrijdagochtend, rond 09.00 ’s ochtends werden we opgehaald met een busje om vervolgens richting de haven van Nickerie te rijden. Hier hebben we Lorenzo ontmoet, onze reisleider voor dit weekend. In de haven moesten we alle spullen overpakken op een boot en zijn we verder gegaan per boot.
Na 2 uur varen op de Corantijn rivier werd het tijd voor een tussenstop. Bij een heel mooi strandje zijn we gestopt om te lunchen en om wat te zwemmen. Op het strand daar hadden ze ook allemaal klei stenen die je kon uitsmeren op je huid en dat scheen dan erg goed voor je poriën te zijn. Dit hebben we natuurlijk allemaal ff uitgeprobeerd dus hopelijk heb ik de komende tijd een heel mooi gaaf huidje J.
Na de lunch zijn we verder gevaren tot Oreala. Dit is een klein dorpje in Brits Guyana waar we ff gestopt zijn om rond te lopen en foto’s te maken. Helaas is het geen officiële grens of iets dergelijks, dus kregen we geen stempel. Erg jammer, maar ik kan jullie in ieder geval wel meedelen dat ik ook in Brits Guyana ben geweest.
Na onze stop in Oreala zijn we door gevaren naar Apoera. In Apoera zouden we gaan overnachten in hangmatten. Eenmaal aangekomen in Apoera hebben we onze hangmatten opgehangen en onze spullen geïnstalleerd. Daarna zijn we nog ff het dorpje ingelopen om wat rond te wandelen. Toen we terug kwamen stond er een heerlijke Surinaamse maaltijd voor ons klaar. Het was echt super lekker, wel weer rijst met kip, maar het eten is hier zo lekker gekruid dat het echt niet verveeld.
Na het eten zijn we nog een tijdje wezen chillen en hebben we gezellig met elkaar wat gekletst onder het genot van wat chipjes en een drankje. Rond 23.00 zijn we al naar bed gegaan.
Mijn eerste nacht in hangmat was niet echt een pretje. Het slapen zelf in een hangmat viel me eigenlijk best wel mee, maar een van de bootsmannen snurkte echt gigantisch hard en die hield de hele groep wakker. Het is echt niet te omschrijven hoeveel kabaal 1 persoon ’s nachts kan produceren, echt verschrikkelijk.
De volgende ochtend was ik alweer vroeg wakker van de opkomende zon. Dat was wel echt fantastisch dat je gewoon in de open lucht slaapt en wakker wordt van de zon. Echt super.
Na een heerlijk ontbijtje zijn we rond 09.00 vertrokken richting Blanche Marie. We zouden erheen gaan in een pick-up. Hierbij konden er een paar in de achterbak en een aantal zouden voorin kunnen zitten. Helaas kwam ik als een van de laatsten aan bij de pick-up en was de achterbak al vol. Dus toen maar voorin gezeten. Achteraf gezien niet zo’n hele slechte keuze omdat de auto echt dwars door de bossen heen reed en iedereen achterin allemaal takken en dieren op zich kreeg. Aangekomen bij Blanche Marie zijn we eerst ff gaan zitten en bijkomen voor dat we vertrokken richting de watervallen. ( Dit was ook wel nodig aangezien er veel mensen misselijk uit de bak waren gekomen).
Na een kleine wandeling kwamen we aan bij de Blanche Marie. Echt een super mooie waterval met hele mooi natuur eromheen. Wat nog veel gaver was, was dat we er ook echt naar toe mochten en dat we onder waterval mochten gaan staan. Ik ben wel eens vaker bij watervallen geweest, maar ik heb nog nooit echt onder de waterval mochten staan. Dit was echt een hele vette ervaring. En als je doorliep kon je zelfs achter waterval komen en dan kwam je in een rotsinham. Een van de mooiste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Wauw. Helaas is dit niet allemaal op foto vastgelegd in verband met het water, dus ik zal het moeten doen met de herinnering.
Na een poosje zijn we weer terug gelopen richting onderkant van de watervallen, hier hadden ze de zogenoemde massage vallen. Je kon hier in het water liggen terwijl je dan ondertussen door het water een massage kreeg. Het voelde een beetje aan als een bubbelbad, maar dan natuurlijk. Wel grappig om eens mee gemaakt te hebben.
Toen we uitgekeken waren bij de watervallen zijn we terug gegaan en hebben we samen nog gezellig een broodje knakworst gegeten.
De terugweg richting Apoera ben ik wel achterin de bak gegaan van de pick-up. En ik vond het echt geweldig. Lekker hobbelen door de bush bush en op de vlakke weg lekker staan met je kop in de wind. J
Terug in Apoera stond er wederom een heerlijke maaltijd klaar en na de maaltijd zijn we ons klaar gaan maken voor een avondje stappen.
Aangekomen bij het ‘centrum’ hebben we eerst gezellig wat samen ingedronken om daarna lekker te gaan dansen. Het discotheekje was echt heel grappig, een open ruimte met een dakje erop en wat muziekboxen. De avond was ook echt heel gezellig, heb me echt prima vermaakt en lekker veel gedanst tot mijn voeten zeer begonnen te doen van de slippers. Haha.
De tweede nacht in de hangmat slapen ging een stuk beter dan de eerste. Lorenzo had oordoppen voor ons en dit hielp echt goed. ( de eerste avond was hij ze vergeten uit te delen :s).
De volgende ochtend was het zondag en alweer de laatste dag van de excursie. Na het ontbijt zijn we bij een vriend van Lorenzo langs gegaan. Deze man had allemaal slangen en schildpadden en die mochten we bekijken. De schildpadden waren niet echt spectaculair, maar de slangen waren wel echt vet. Hij haalde meteen een grote wurgslang uit een kooi die bijna 2 meter groot was. We mochten het dier niet zelf vasthouden, omdat dat te gevaarlijk was, maar we konden het wel aaien. Wat ik eigenlijk wel prima vond want de slang zag er erg boos en gevaarlijk uit. Na deze slang nog een paar andere slangen bekeken en toen weer vertrokken richting een of ander indianendorp. Hier woont een inheemse stam die vanuit het binnenland wat omhoog is getrokken. Helaas was het niet echt heel erg spectaculair. De mensen waren duidelijk voorbereid op toeristen en verkochten allemaal sieraden en leefden niet echt heel primitief meer. Een beetje jammer, maar wel grappig om te zien hoe die mensen inspringen op het toerisme.
Na het indianen dorp hebben we de terugreis ingezet. Halverwege zijn we weer gestopt bij het strandje om te zwemmen en om wat te eten. Daarna op full speed terug gevaren richting Nickerie.
Ik heb echt een super leuk weekend gehad, een beetje vermoeiend, maar wel veel mooie ervaringen opgedaan en hele mooie dingen gezien. De tijd is echt gevlogen, dus dat zegt genoeg.

Verder ben ik afgelopen maandag verhuisd. Ik zit nu in het huisje van Geesje.
Mijn nieuwe adres is:

Gouverneurstraat 154
Nieuw Nickerie
Suriname

Dus als jullie nog leuke kaartjes of foto’s willen sturen, graag!!

Nou dit was het dan wel weer voor deze keer. De volgende keer weer meer!

Groetjes Henrieke

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hey Riekie,

Leuk hoor al die berichten van je op je blog. Geniet er lekker van en maak er een prachtige mooie ervaring van.

Laterssss,

groeten Martijn

Unknown zei

Tijs stond nog ingelogd denk ik op mijn computer

doeiiiiiiiiiii