maandag 13 oktober 2008

het leven in suriname 13-oktober

Mijn leventje hier begint op dit moment steeds meer vorm te krijgen. Vorige week voelde ik me nog heel erg alleen, ik kende nog weinig mensen en was in een vreemd land met vreemde mensen. Ik miste iedereen in Nederland toch wel echt heel erg. En vroeg me af wat ik hier eigenlijk deed. Gelukkig begint dat nu wel aardig te veranderen. Ik leer steeds meer mensen kennen. Ik ben vorige week donderdag naar de tennisbaan gegaan, daar gaan alle Nederlanders op maandag en donderdagavond tennissen. Ik zit er aan te denken om misschien ook op tennisles te gaan, lijkt me wel gezellig en het lijkt me ook leuk om te leren tennissen. Verder begin ik het werk en het ziekenhuis ook steeds meer te waarderen. Het was wel echt een hele omschakeling om vanuit het georganiseerde Nederland naar een ongeregeld verouderd Suriname te gaan. Maar ik wen er nu aan en het werk is hier echt heel erg dankbaar, de mensen zijn heel erg blij met wat je voor hun doet. Ze zijn hier echt veel dankbaarder als in Nederland. Naast de gewone werkzaamheden in ziekenhuis ga ik ook twee keer per week aerobics geven aan de gewone bevolking hier. Geesje deed dit ook al altijd al en de fysio voor haar heeft het opgezet en het is dus wel leuk om hier mee door te gaan. De mensen sporten hier namelijk echt veel te weinig. Het wordt alleen dus nog erg lachen omdat ik echt totaal geen ervaring heb met aerobics en ook totaal niet met bewegen op muziek. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen en ik ga er gewoon het beste van maken. Afgelopen weekend heb ik veel opgetrokken met Geesje en Emilie, Emilie is een laatstejaars studente fysiotherapie die hier haar afstudeerproject doet. Ik vind het wel echt leuk dat ik nog een extra fysiotherapeut in de buurt heb met wie ik af en toe dingen kan bespreken. Afgelopen weekend ben ik op vrijdagmiddag en zaterdag overdag lekker wezen zwemmen. Vlak bij mijn huis ligt een zwembad waar bakra’s gratis gebruik van mogen maken. Heerlijk is dat. Op zaterdagavond ben ik met Geesje, Emilie en 3 Hindoestaanse meiden hier uit het dorp naar de kermis geweest. (Er is op dit moment kermis in het dorp en op zaterdagavond kwamen er allemaal bandjes met Surinaamse muziek). Erg leuk allemaal. Op zondag ben ik ook nog ff wezen zwemmen in het zwembad, aan het einde van de middag ben ik nog even naar de zeedijk geweest om hard te lopen en ’s avonds ben ik bij Ellen langs gegaan. Een erg aardig Vlaams meisje die hier stage loopt. We hebben samen wat gegeten en daarna nog ff en tv serie gekeken op haar laptop. En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan.
Volgend weekend ga ik met een hele groep Nederlanders op excursie naar Blanche Marie, dat schijnt een heel mooi natuurgebied te zijn met hele mooie watervallen. We gaan daar 3 dagen heen en ’s nachts slapen we in hangmatten, dus dat wordt nog lachen.
Ondankt dat ik iedereen nog wel heel erg mis ben k toch wel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. De ervaring is echt onvergetelijk en je leert hier Nederland wel echt waarderen. Ik mis de structuur, de nuchterheid waarmee we met elkaar om gaan en ’s ochtends een warme douche!!
Ik hoop dat jullie al een redelijk beeld krijgen van mijn leventje hier. Donderdag begin ik echt officieel met werken en sta ik er dus alleen voor omdat mijn voorgangster dan weg gaat.
Spannend dus.
Verder hou ik jullie op de hoogte en volgende week probeer ik een heel verslag te typen van Banche Marie.

XXX Henrieke

Geen opmerkingen: